EL CUENTO DE LA VERDAD EN “EL CUARTO DE ATRÁS” Y “EL LÁPIZ DEL CARPINTERO”
Óscar Bazán Rodríguez
Resumen
Uno de los puntos claves que se ha venido trabajando en la literatura española contemporánea es el tratamiento de la memoria, y dentro de este tema, cómo se afronta un concepto tan inasible como el del “la verdad” desde un punto de vista narrativo. En este artículo nos aproximamos a la visión de “la verdad” a través de dos de las novelas más importantes que tocan la Guerra Civil española: “El cuarto de atrás”, de Carmen Martín Gaite; y “El lápiz del carpintero”, de Manuel Rivas. Se contemplan aquí dos modos diferentes de aproximación a una utópica verdad objetiva. Seguimos la crítica de autores como Hayden White y Maurice Hallwatch sobre el funcionamiento de la memoria y de la historia, con el propósito de exponer la imposibilidad de una memoria desprovista de subjetividad, y de los esfuerzos de su exploración literaria.
ABSTRACT
One of the key aspects explored in the Spanish contemporary novel is the use of the concept of “memory”, specially how it is possible to deal with an elusive figure like “the truth” from a narrative point of view. In this article I study the particular vision of this “truth” in two of the most important novels that feature the topic of the Spanih Civil War: El cuarto de atrás, de Carmen Martin Gaite; and El Lapiz del Carpintero, de Manuel Rivas. We have here two different ways of seeking an utopic truth, completely objective. I follow the critic of authors like Hayden White or Maurice Halwatch on the mechanisims of memory and History, with the purpose of evidencing that memory cannot be freed from subjetivity and the efforts of its literary exploration.
ABSTRACT
One of the key aspects explored in the Spanish contemporary novel is the use of the concept of “memory”, specially how it is possible to deal with an elusive figure like “the truth” from a narrative point of view. In this article I study the particular vision of this “truth” in two of the most important novels that feature the topic of the Spanih Civil War: El cuarto de atrás, de Carmen Martin Gaite; and El Lapiz del Carpintero, de Manuel Rivas. We have here two different ways of seeking an utopic truth, completely objective. I follow the critic of authors like Hayden White or Maurice Halwatch on the mechanisims of memory and History, with the purpose of evidencing that memory cannot be freed from subjetivity and the efforts of its literary exploration.
memoria; novela contemporánea española; Guerra civil española; El lápiz del carpintero; Carmen Martín Gaite; Manuel Rivas. memory; Spanish contemporary novel; Spanish Civil War; Carmen Martín Gaite; Manuel Rivas.
Texto completo: PDF