LA COMPLEJA DIDÁCTICA DE LAS CONSTRUCCIONES CONSECUTIVAS
Ginés Lozano Jaén, Mª del Carmen Nicolás Alba
Resumen
El siguiente artículo pretende mostrar gran parte de las teorías lingüísticas más relevantes acerca de las construcciones consecutivas. Las perspectivas sobre su ubicación dentro de las diferentes clasificaciones de la parataxis o hipotaxis y sus diversas propuestas de análisis de los segmentos que organizan estas oraciones impiden una comprensible didáctica de estas, lo que obstaculiza la comprensión estructural de los enunciados lingüísticos. El estudio sobre las oraciones consecutivas abarca las propuestas significativas en un periodo bastante amplio de la historia de la Lingüística. El lector de dicho artículo tendrá la decisión última de optar por la contribución que metodológica y didácticamente sea la más idónea en el marco de la enseñanza y aprendizaje de la sintaxis, por muy diferentes que sean los argumentos.
ABSTRACT
The following report tries to show some of the most relevant linguistic theories about the consecutive clauses. The different points of view about their location between different parataxical and hypotaxical classifications and the several ways of analysing their segments hamper their structural comprehension. This study about consecutive clauses contains significant proposals made during a quite large period of linguistic history. The reader of this article will have the chance of choosing the most methodological and didactical one for teaching and learning sintaxis, although they can all be very different.
ABSTRACT
The following report tries to show some of the most relevant linguistic theories about the consecutive clauses. The different points of view about their location between different parataxical and hypotaxical classifications and the several ways of analysing their segments hamper their structural comprehension. This study about consecutive clauses contains significant proposals made during a quite large period of linguistic history. The reader of this article will have the chance of choosing the most methodological and didactical one for teaching and learning sintaxis, although they can all be very different.
Sintaxis, construcciones consecutivas, distintos análisis teóricos, didáctica, confusión en las interpretaciones, propuestas contradictorias. Sintaxis, consecutive clauses, different theorical analyses, didactic, confusion between theories, contradictory
Texto completo: PDF