VESTIDO Y CONTRARREFORMA EN LA CORTE DE FELIPE II: LAS VIRTUDES DEL TRAJE FEMENINO ESPAÑOL A TRAVÉS DE LA LITERATURA DE TRENTO
María María Albaladejo Martínez
Resumen
En la segunda mitad del siglo XVI la apariencia de la monarquía española comenzó a experimentar diversos cambios en favor de una imagen más sobria y moderada.
Buscando el origen de esa transformación del traje cortesano se ha hallado que, a medida que los teóricos del Concilio de Trento comenzaron a reflejar en sus tratados ciertas consideraciones sobre la manera de vestir, se fue desarrollando en España una nueva moda cortesana.
Humildad y decoro fueron los valores que primaron en la apariencia de la monarquía de Felipe II. Especialmente a través de las reinas e infantas. El traje femenino durante este periodo reflejó un nuevo concepto de feminidad que propugnaba la compostura y lo pudoroso.
El presente artículo trata de abordar el análisis de diversos textos escritos a partir del Concilio de Trento y su posible influencia en el contexto femenino del momento.
ABSTRACT
In the XVI century, the image of the Infant of Spain was a symbol of her female identity, model of her royal status and a sensible manifestation of the spirit which reigned in Philip II´s court.
Isabel Clara Eugenia and Catherine Michelle, daughter´s of Philip II and Isabel de Valois, embodied a distinguished appearance, paradigmatic and sobering, of the moral and asthetic values of the Spanish monarchy according to the Counterreform. The decorum of their dresses, the containment of their manners and the religious manners where a reflection of the new meaning of feminity, according to the Christian ideology of the institution they represented.
Therefore, in this essay, the influence of the Counterrform is being analyzed, in the creation of the image of Isabel Clara Eugenia and Catherine Michelle, and of those elements of their appearance which, belonging to their gender, gave prestige to the power of the monarchy and personified the approaches shown after the Council of Trent.
Buscando el origen de esa transformación del traje cortesano se ha hallado que, a medida que los teóricos del Concilio de Trento comenzaron a reflejar en sus tratados ciertas consideraciones sobre la manera de vestir, se fue desarrollando en España una nueva moda cortesana.
Humildad y decoro fueron los valores que primaron en la apariencia de la monarquía de Felipe II. Especialmente a través de las reinas e infantas. El traje femenino durante este periodo reflejó un nuevo concepto de feminidad que propugnaba la compostura y lo pudoroso.
El presente artículo trata de abordar el análisis de diversos textos escritos a partir del Concilio de Trento y su posible influencia en el contexto femenino del momento.
ABSTRACT
In the XVI century, the image of the Infant of Spain was a symbol of her female identity, model of her royal status and a sensible manifestation of the spirit which reigned in Philip II´s court.
Isabel Clara Eugenia and Catherine Michelle, daughter´s of Philip II and Isabel de Valois, embodied a distinguished appearance, paradigmatic and sobering, of the moral and asthetic values of the Spanish monarchy according to the Counterreform. The decorum of their dresses, the containment of their manners and the religious manners where a reflection of the new meaning of feminity, according to the Christian ideology of the institution they represented.
Therefore, in this essay, the influence of the Counterrform is being analyzed, in the creation of the image of Isabel Clara Eugenia and Catherine Michelle, and of those elements of their appearance which, belonging to their gender, gave prestige to the power of the monarchy and personified the approaches shown after the Council of Trent.
Contrarreforma, Monarquía, Felipe II, mujer, vestido. Counterrform, Monarchy, Philip II, woman, costume
Texto completo: PDF